Jak sobie radzić z „trudnym” szefem – odc. 2

20 lipca 2008 at 18:33 Dodaj komentarz

W poprzednim odcinku pisaliśmy o tym jak istotne są preferencje dotyczące poziomu szczegółowości, jak również o tym w jak różny sposób ludzie podejmują decyzje. Jeżeli masz nieustanny kłopot z przekonaniem swojego szefa – zajrzyj proszę do tego odcinka. Sądzę, że znajdziesz tam kilka ciekawych podpowiedzi. Jeżeli nie zadziałają – szukajmy dalej. Chociażby w dzisiejszym poście. 

Opowiem w nim m.in. o zasadzie „kotów” i „psów”, na pozór brzmiącej infantylnie i banalnie prosto, niemniej jednak niezwykle skutecznej. Wymaga ona od podwładnego odrobiny odwagi lub skłonności do eksperymentowania. 

Psy i Koty w Pracy

Zacznijmy od „kotów”. Są to osoby nastawione na utrzymywanie dobrych relacji z innymi ludźmi. Na tym przede wszystkim im zależy. To stanowi dla nich wartość nadrzędną. Z reguły są to osoby łatwo dostępne. Ton ich głosu faluje w zależności od sytuacji. Język ciała w większości przypadków jest dość żywy. 

„Psy” to osoby nastawione na cel, na osiąganie rezultatów, na rozwiązywanie problemów. Dla nich wartością nadrzędną jest skuteczność i fakt, że można na kimś polegać. Postrzegane są jako osoby oschłe, czasami wręcz ostre. Ton ich głosu zwykle nie zmienia się. Język ciała jest raczej oszczędny.

Zobaczmy, co dzieje się, kiedy szef jest „psem”, a podwładny „kotem”. 

Szef chce jak najszybciej uzyskać rozwiązanie problemu. „Kot” stawia na relacje z szefem. Sądzi, że im będzie milszy dla szefa, im bardziej będzie mu przytakiwał, tym łatwiej zaskarbi sobie jego względy. I tu niespodzianka. Nieprawda! W sytuacji, kiedy mamy za szefa ewidentnego „psa” (tylko błagam – nie wchodźmy na scieżkę niebezpiecznych skojarzeń z płcią żeńską tych stworzeń :-), nie starajmy się być mili za wszelką cenę. Bądźmy możliwie konkretni i stanowczy. Szefowi chodzi o szybkie rozwiązanie problemu – nie o miłą atmosferę. Jeżeli będziemy odpowiadali miękko – uzna nas za osoby słabe. Nie będziemy dla niego równorzędnym (bądź wartym zainteresowania) partnerem. 

Szef o takiej charakterystyce lubi też często sprawdzać jak jesteśmy „mocni”. Taka próba sił podnosi mu adrenalinę. Uwielbia tę grę. Dlatego czasami trzeba wytrzymać „próbę sił”. Często po naszej pierwszej stanowczej odpowiedzi szef może zareagować równie mocno. To naprawdę dobry znak. Nie wycofujmy się i zostańmy na jego poziomie. Złym sygnałem bowiem będzie sytuacja, w której szef „pies” zupełnie zignoruje naszą opinię.

Pomijam oczywiście sytuacje, kiedy szef ma zły dzień, bądź w ogóle jest niestabilny emocjonalnie i szuka ofiary, na której chce wyładować swoją frustrację. Wtedy najlepiej zejść z drogi takiej nieszczęśliwej osobie.

 

Preferowane sposoby pozyskiwania informacji

Każdy z nas ma swoją preferencję związaną z tym, jak pozyskuje informacje. Wg badań* dystrybucja tych preferencji wśród ludzi wygląda następująco:

  • 55% to „wzrokowcy”, czyli ci, których wiodącym zmysłem jest wzrok
  • 30% to „słuchowcy”, czyli ci, którzy przede wszystkim lubią słuchać
  • 12% osób koncentruje się na działaniu. Nie uwierzą, nie nauczą się, jeżeli nie sprawdzą czegoś w praktyce
  • 3 % to „czytelnicy”. Uwielbiają szczegółowe, wydrukowane raporty

Dzięki rozpoznaniu tych preferencji u szefa możemy skuteczniej wpływać na jego decyzje i na jego postrzeganie naszej osoby. 

Oto przykłady charakterystycznych reakcji poszczególnych typów na pytanie:

„Skąd wiesz Szefie, czy ktoś jest dobrym pracownikiem?”

Preferencja Odpowiedź Szefa Sposób Wpływania na Szefa Zalecane Słowa
Wzrokowiec Po prostu obserwuję tę osobę Chciał(a)bym pokazać ci przykład Widzieć, patrzeć, wyjaśniać,obraz, rysunek, światło, jasny , przejrzysty
Słuchowiec Kiedy ta osoba wyjaśnia swoją decyzję, mogę ocenić jakość jej myślenia Brzmi dobrze, prawda? Czy jest jeszcze coś, co chciałbyś przedyskutować Słyszeć, słuchać, rozmawiać, dyskutować, mówić, współgrający, harmonijny
Człowiek Akcji Muszę z tą osobą trochę popracować, aby poczuć, czy jest dobra Zapewne będziesz chciał trochę z tym popracować, zanim podejmiesz decyzję Czuć, dotykać, próbować, testować, korzystać, otwarty, kontaktowy
Czytelnik Czytam dokładnie jej raporty Te dane w raporcie są naprawdę interesujące  

 

Technika Redukcji Napięcia dla Usidlonych

I na koniec jedna technika, która może się przydać w pracy. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy czujesz, że  w środku narasta napięcie i jak tak dalej pójdzie – zaraz wybuchniesz. Jeżeli nie masz możliwości zmiany miejsca, np. siedzisz na jakimś beznadziejnym spotkaniu i ładunek negatywnych emocji zaczyna się zbliżać do masy krytycznej, spróbuj … opuścić szczękę :-). Tak. Po prostu maksymalnie luźno wykonaj „opad szczeny”. Wiem, że to brzmi niewiarygodnie, ale spróbuj. Zobaczysz, co się będzie działo :-). 

 

Pozdrawiam Serdecznie 

Ryszard Skarbek

 * Shelle Rose Chavet, „Words That Change Minds”

 

Zobacz także:

Jak radzić sobie z „trudnym” szefem – odc. 1

Asertywność – wyższa szkoła jazdy – odc. 1

Asertywność – wyższa szkoła jazdy – odc. 2

Advertisements

Entry filed under: efektywność menadżera, emocje, kariera, praca, przywództwo, zarządzanie stresem. Tags: , , , , , , , , , , , .

Nigdy się nie poddawaj – Inspiracje Jan Sztaudynger – tylko dzięki bladze z prawdą sobie radzę

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Archiwum

Tańcząc z Życiem - blog Ryszarda Skarbka w katalogu Gwiazdor
Katalog stron na MCportal.pl
Rozwój Osobisty

Blog Stats

  • 667,711 hits

%d blogerów lubi to: