5 sposobów na zawodowe samobójstwo

20 Maj 2008 at 13:35 Dodaj komentarz

Wpadki i błędy zdarzają się każdemu, zwłaszcza kiedy praca staje się rutyną. Oto pięć najczęściej popełnianych błędów, które mogą zaważyć na całym życiu zawodowym. Artykul pochodzi z serwisu JobUniverse

1. Palić mosty
Wiele osób z utęsknieniem wyczekuje momentu, w którym składając wymówienie będą mogli porozmawiać z szefem jak równy z równym. Warto jednak zastanowić się czy takie zachowanie ma sens. W połowie lat 90, w czasie najbardziej dynamicznego rozwoju Internetu i tzw. bańki internetowej, wiele osób masowo odchodziło z pracy. Z różnym skutkiem zakładali własne firmy. Ci, którzy rezygnowali z poprzedniego stanowiska w przyjaznej atmosferze mieli znacznie większe szanse na ponowne zatrudnienie w razie niepowodzenia. Mogli również liczyć na wsparcie ze strony byłego pracodawcy. Do dziś sytuacja nie uległa znaczącym zmianom.

Podobnie było w przypadku Christiana Bassa. Do 2006 roku pracował on na stanowisku dyrektora technicznego Uniwersytetu Waszyngtona w Seatle. Zrezygnował z tej pracy i został konsultantem w jednej z amerykańskich firm doradczych. Dwa lata później założył własną firmę konsultingową. Pierwszy kontrakt podpisał z nikim innym, jak swoim byłym szefem z uniwersytetu. Chrystian Bass podkreśla, że składając wypowiedzenie starał się utrzymać miłą atmosferę. „Chęć zmiany pracy motywowałem potrzebą własnego rozwoju, a nie problemami na dotychczasowym stanowisku ” – mówi. Dodaje także, że dzięki pozytywnej atmosferze udało mi się otrzymać świetne referencje. Biznes działający w warunkach ograniczonego dostępu do wysokokwalifikowanych pracowników IT, zawsze będzie potrzebował doświadczonych kadr. Największym problemem mogą być osobiste animozje. Zmiana pracy w miłej atmosferze może tylko pomóc w dalszej karierze.

2. Narazić dobre imię firmy
Błędów nie popełniają tylko ci, co nic nie robią. To przysłowie sprawdza się w każdej pracy, a zwłaszcza w IT. W interesie firmy jest minimalizowanie skutków błędów, a nawet ich ukrywanie. Wiele pomyłek można naprawić na tyle szybko, że jej skutków praktycznie nie odczuje biznesowe otoczenie firmy. Tymczasem w kontaktach z klientami wielu pracowników podważa profesjonalizm kolegów i wytyka ich błędy. Według ekspertów, tego rodzaju zachowania godzą w dobre imię firmy. Taka publiczna krytyka to narażanie interesów firmy i niesubordynacja pracowników. Ta zaś może być pretekstem do zwolnienia.

Pozytywne efekty można osiągnąć wychodząc założenia, że każdy pracownik odpowiada za siebie i swój zespół. W kontaktach z klientami, osobami z innych działów i kierownictwem firmy należy przynajmniej sprawiać wrażenie solidarności z współpracownikami. W ten sposób można zachować choćby pozory wewnętrznej spójności firmy. Konflikty z kolegami z pracy lepiej rozwiązywać w cztery oczy.

3. Publicznie skrytykować szefa
Szef zawsze ma rację. Ta obiegowa opinia jest prawdziwa zawsze. Tymczasem podczas wielu wystawnych konferencji nadal zdarzają się sytuacje, w których pracownicy niższych szczebli próbują poprawiać pomyłki zwierzchnika wygłaszającego przemówienie. Nie pomaga to ani reputacji firmy, ani szefa, a już na pewno sytuacji zawodowej ambitnych pracowników.

Zalecenia szefa wolno podważać publicznie tylko w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub reputacji szefa i pracowników. Dopuszczalne są głosy krytyki podczas zamkniętych narad. We wszystkich innych przypadkach zalecana jest dyskrecja. Jeżeli sprawa jest naprawdę ważna, można zaryzykować i zwrócić uwagę przełożonemu podczas rozmowy w cztery oczy. Jeśli pomyłka jest mało istotna, lepiej sprawę przemilczeć.

4. Wysłać niestosownego maila nieodpowiedniemu adresatowi
W dzisiejszych czasach komunikacja, a zwłaszcza komunikacja biznesowa, w coraz większym stopniu opiera się na poczcie elektronicznej. Tego rodzaju tekstowa korespondencja ma to do siebie, że można ją łatwo i szybko wysłać, odpowiedzieć lub przesłać innemu odbiorcy. Właśnie ta szybkość i prostota obsługi zdaje się być jednym z największych problemów wielu pracowników.

Praktycznie każdemu zdarzyło się odpowiedzieć na e-maila po pobieżnym przejrzeniu zawartości. Pół biedy, jeśli podziękujemy za wiadomość, w której zabrakło potrzebnego załącznika lub informacji. Zdecydowanie gorzej, jeżeli w pośpiechu wysłana wiadomość trafi do nieodpowiedniego adresata albo obrazi odbiorcę. Poza tym klientów nic nie denerwuje bardziej, niż źle zaadresowana wiadomość traktująca o firmie konkurencyjnej.

Z tego względu należy dokładnie sprawdzać szablony wiadomości przesyłane poszczególnym klientom. Przed wysłaniem wiadomości warto zastanowić się czy odpowiedź nie będzie obraźliwa dla adresata oraz czy jest jednoznacznie sformułowana. W niektórych przypadkach korzystniejsza może być nawet rozmowa telefoniczna lub osobiste spotkanie. Poza tym, odpowiadając należy w miarę możliwości nie cytować całej wcześniejszej korespondencji – wystarczy poprzednia wiadomość, tak aby adresat zorientował się o co chodzi. Przede wszystkim zaś warto uważnie sprawdzać adresatów, odpisywać ze spokojem i ważyć słowa.

5. Niestosownie zachowywać się na imprezie firmowej
Podczas imprez firmowych pracownicy różnych szczebli mają podobne problemy ze stosownym zachowaniem. Dotyczy to nawet bankietów, na które zapraszani są klienci, czy potencjalni kontrahenci. Chociaż szczegóły etykiety obowiązującej na takich spotkaniach różnią się w zależności od poszczególnych firm, to wszędzie obowiązuje granica oddzielająca imprezę biznesową od prywatnego wyjścia z kolegami z pracy. Niezależny konsultant doradzający firmom takim jak Ford, KPMG i Marsh & McLennan, podkreśla, na imprezie firmowej nie rób niczego, czego nie zrobiłbyś w biurze. Zaleca też umiarkowanie w jedzeniu i piciu – zwłaszcza alkoholu. W ten sposób można również uniknąć niepotrzebnego stresu, który zwykle towarzyszy wizytom w pracy następnego dnia roboczego po imprezie.

Opracowanie na podstawie „5 easy ways to commit career suicide” Calvina Suna”

Ja dolozylbym jeszcze od siebie jeden mega-przepis na zawodowe samobojstwo. A mianowicie sytuacje, w ktorej wybralismy taka prace, ktora nie sprawia nam zadnej satysfakcji lub nie jest zgodna z naszymi talentami, mocnymi stronami. Czesto rowniez meczymy sie na wlasne zyczenie na skutek zbyt wygorowanych ambicji. Ale tym watkom poswiecimy wiecej miejsca w jednym z kolejnych postow.

Pozdrawiam Serdecznie

Ryszard Skarbek

Reklamy

Entry filed under: praca. Tags: , , , , , .

Kinesiology – Odlotowy Suplement Amazing Photos

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Archiwum

Tańcząc z Życiem - blog Ryszarda Skarbka w katalogu Gwiazdor
Katalog stron na MCportal.pl
Rozwój Osobisty

Blog Stats

  • 688,500 hits

%d blogerów lubi to: